Áno, orechy sú pre vaše srdce prospešné!

Výskumy hovoria jasne: arašidy, orechy, oriešky môžu znižovať riziko mŕtvice a infarktu. Čím viac ich jete, tým lepšie!

Jedenie niekoľkých menších porcií orechov každý týždeň môže znižovať riziko mŕtvice alebo infarktu. To je výsledok jednej z najväčších štúdií o orechoch.


Vedci z Harvardskej univerzity študovali 210 000 ľudí, v troch longitudinálnych štúdiach s dĺžkou sledovania 32 rokov.

Spotreba orechov respondentov bola hodnotená dotazníkmi týkajúcich sa spotreby potravín.

Výskumníci tvrdia, že našli signifikantnú zhodu medzi konzumáciou orechov a nižším rizikom kardiovaskulárnych ochorení.

"Ľudia, ktorí pravidelne konzumovali orechy, vrátane arašidov, vlašských orechov a orieškov, mali nižšie riziko rozvinutia kardiovaskulárnych ochorení alebo koronárnych ochorení srdca v porovnaní s ľuďmi, ktorí nikdy alebo len zriedka, orechy konzumovali. Našli sme konzistentnú asociáciu medzi celkovou spotrebou orechov a kardiovaskulárnymi chorobami ( o 14% nižšie riziko u tých, kt. konzumujú orechy 5 a viackrát do týždňa ) a koronárnym ochorením srdca ( o 20% nižšie riziko),"



Výskumníci tiež zistili, že tí, kt. konzumujú hrsť orechov ( cca 28g ) minimálne päťkrát týždenne, mali najnižšie riziko vzniku kardiovaskulárnych alebo koronárnych ochorení.

"Každé zvýšenie o 28g v príjme orechov bolo spájaných so 6% znížením rizika prepuknutia kardiovaskulárnych chorôb a 13% znížením rizika koronárnych chorôb. Takže, môžeme odporúčať konzumáciu 4 až 7 porcií orechov týždenne - rôznych typov orechov.


Ochorenia srdca sú hlavnou príčinou smrti mužov i žien nielen v USA, ale vo viacerých rozvinutých krajinách. V USA to v praxi znamená, že cca každý štvrtý človek zomrie na srdcové ochorenie = ročne viac ako 610 000. Písali sme o tom už aj v článku o zelenom čaji a jeho priaznivých účinkoch




Prečo sú orechy dobré prospešné pre srdce?


Orechy sú už dlhú dobu považované za "zdravý snack" s mnohými zdravotnými výhodami. Rovnako ako sú dobrým zdrojom bielkovín, orechy tiež obsahujú zdravé tuky a ďalšie zložky, ktoré sú prospešné pre činnosť srdca.


Orechy obsahujú zdravé tuky (mononenasýtené), ktoré pomáhajú znižovať cholesterol v krvi a vďaka tomu ochraňujú srdce. Tiež obsahujú vlákninu a ďalšie aktívne živiny, ktoré ako sa zdá, znižujú zápal v tele, čo tiež pomáha chrániť srdce. 


Dokonca aj malá dávka orechov môže mať prospešné účinky pre zdravie organizmu. 



Nový pohľad na tuky...


Vzťah medzi tukmi a ich účinkami na srdce sa v poslednej dobe menia.

Zdravie srdca a kardiovaskulárneho systému dnes už neznamená odstránenie všetkých tukov z jedálnička. V tejto oblasti sa veci pohli smerom k podpore konzumácie správnych typov tukov.


Kedysi doktori a výskumníci verili, že všetky tuky znamenali pre srdce riziko. Dnes máme stále viac a viac štúdií, kt. ukazujú, že dôležité je najmä to, o aký typ tukov sa jedná. Konkrétne nasýtené a transaturované tuky, ktoré sa nachádzajú v hovädzom a bravčovom mäse, mlieku, masle a pod., sú pre srdce škodlivé. Zatiaľ čo mononenasýtené a polynenasýtené tuky (ryby, kuracie mäso, orechy, avokádo, olivový olej) sú zdraviu prospešné.


Diétne tuky, ako tie, kt. sa nachádzajú v orechoch, podporujú rast buniek a dávajú telu energiu. Tiež pomáhajú telu absorbovať niektoré živiny, produkujú niektoré hormóny, a ochraňujú orgány.


V Harvardskej štúdií sa všetky orechy, od vlašských orechov až po pistácie či kešu orechy, spájajú s nižším rizikom kardiovaskulárnych ochorení a koronárnych ochorení srdca a mŕtvicou.



Nie všetky orechy sú rovnaké 


Pri orechoch je veľmi dôležitý faktor to, či sú nejakým spôsobom dochucované (solené, pražené, v čokoládovej poleve a pod.)

Takmer všetci odborníci sa zhodujú v tom, že je najlepšie konzumovať nesolené orechy.

Solené či inak dochudované orechy majú tendenciu obsahovať viac sodíku a cukru. Namiesto toho si môžete orechy ochutiť svojpomocne, použitím štipky morskej soli, rôznymi bylinkami či korením alebo dokonca aj medom.











Značky: