Zelený čaj - najzdravší nápoj na svete? Časť 2.
V prvej časti venovanej liečivým účinkom zeleného čaju sme sa venovali veciam, ktoré sú tak povediac všeobecne známe.
Teraz sa pozrieme na účinky, ktoré sú špecifickejšie a menej známe.

5. Zelený čaj môže ochrániť váš mozog v starobe, znižuje riziko vzniku Alzheimerovej a Parkinsonovej choroby.


Nielenže zelený čaj môže v krátkodobom horizonte zlepšovať funkciu mozgu, môže tiež ochrániť váš mozog v starobe.

Alzheimerova choroba je najčastejšie sa vyskytujúca neurodegeneratívna diagnóza u ľudí a je hlavným dôvodom demencie. 

Pri Parkinsonovej chorobe platí, že je druhá najčastejšie sa vyskytujúca neurodegeneratívna diagnóza. Parkinson blokuje tvorbu neurónov produkujúcich dopamín v mozgu. V dôsledku čoho táto chorobá vzniká.


Viaceré štúdie ukazujú, že katechínové zlúčeniny v zelenom čaji môžu mať viacero ochranných efektov týkajúcich sa neurónov. Ide však o laboratórne testy v skúmavkách a na zvieratách, kde sa však potvrdzuje potenciálna schopnosť znížiť riziko vzniku týchto chorôb. 



6. Zelený čaj môže znižovať riziko vzniku cukrovky typu 2.


Cukrovka typu 2 je choroba, ktorá dosahuje epidemických rozmerov v posledných dekádach a v súčasnosti postihuje okolo 400 miliónov ľudí na svete.

Choroba spôsobuje zvýšenie cukru v krvi v kontexte inzulínovej rezistencie, resp. neschopnosť produkovať inzulín.

Štúdie ukazujú, že zelený čaj môže zvýšiť inzulínovú senzitivitu a redukovať množstvo cukru v krvi.


Jedna štúdia z Japonska zistila, že ľudia, kt. pijú veľa zeleného čaju majú až o 42% menšiu šancu rozvoja cukrovky typu 2.


Taktiež súhrn 7 štúdií, ktoré spolu zahŕňajú 286 701 respondentov, ukazuje, že ľudia, kt. pijú zelený čaj pravidelne majú o 18% menšiu pravdepodobnosť, že dostanu cukrovku. 



7. Zelený čaj môže zabiť baktérie. To zlepšuje zdravie ústnej dutiny a znižuje riziko infekcie.


Katechíny, ktoré sme spomínali pred chvíľou, majú viacero biologických efektov.

Niektoré štúdie ukazujú, že môžu zničiť baktérie a potlačiť vírusy, ako napr. vírus chrípky. Teda majú potenciálnu schopnosť znižovať riziko vzniku infekcie. 

Streptokokus, konkrétnejšie streptococcus mutans, je hlavnou škodlivou baktériou v ústnej dutine. Spôsobuje zubný povlak a je tiež hlavným činiteľom, ktorý poškodzuje zuby.

Štúdie ukazujú, že katechíny v zelenom čaji môžu potlačiť rast streptokokov. Konzumácia zeleného čaja sa spája so zlepšovaním dentálneho zdravia a znižuje riziko vzniku zubného kazu.


Viaceré štúdie sa tiež zhodujú v tom, že zelený čaj môže redukovať nepríjemný zápach z úst.



8. Zelený čaj znižuje riziko vzniku cukrovky typu 2.


Cukrovka typu 2 je choroba, ktorá dosahuje epidemických rozmerov. V súčasnosti ňou trpí zhruba 400 miliónov ľudí na svete. Cukrovka spôsobuje zvýšenie cukru v krvi a s tým súvisiacu inzulínovú rezistenciu alebo neschopnosť organizmu produkovať inzulín.


Štúdie ukazujú, že zelený čaj môže zlepšovať inzulínová senzitivitu a redukovať cukor v krvi.


Jedna štúdia z Japonska zistila, že ľudia, kt. pijú často zelený čaj majú až é 42% menšie riziku, že u nich prepukna cukrovka typu 2.


Podľa preskúmania 7 štúdií, ktoré spolu zahrňovali 286 701 respondentov, sa zistilo nasledovné: konzumenti zeleného čaju maju o 18% nižšie riziko stač sa diabetikom.



9. Zelený čaj môže znižiť riziko kardiovaskulárnych ochorení.


Kardiovaskulárne choroby, vrátane chorôb srdca a mŕtvice, patria medzi najčastejšie príčiny úmrtia na svete.


Štúdie ukazujú, že zelený čaj môže zlepšiť niektoré z hlavných rizikových faktorov týkajúcich sa týchto ochorení. Napríklad celkový cholesterol, LDL cholesterol a triglyceridy.


Zelený čaj dramaticky zvyšuje prítomnosť antioxidantov v krvi. To pomáha chrániť LDL častice pred oxidáciou, pretože zanášanie kardiovaskularného systému je jedným z krokov ku srdcovocievným chorobám.


Vzhľadom na priaznivé účinky zeleného čaju v tejto oblasti, nie je prekvapením zistenie, že konzumenti zeleného čaju majú o 31% menšie riziko vzniku kardiovaskulárnych chôrob.



10. Zelený čaj vám môže pomôcť schudnúť a znižuje riziko obezity.


Vzhľadom k tomu, že zelený čaj môže krátkodobo zrýchliť metabolizmus, dáva zmysel, že vám môže pomôcť pri chudnutí.


Niekoľko štúdií ukazuje, že zeleý čaj  vedie k zníženiu telesného tuku, obzvlášť v brušnej dutine.


Jedna 12 týždňov dlhá kontrolná štúdia na 240 mužoch a ženách preukázala nasledovné: u skupiny respondentov, kt. pili zelený čaj bol zaznamenaný významný pokles percentilu telesného tuku, významný pokles váhy, obvodu pása a brušného tuku.


Avšak, existujú štúdie, ktoré medzi pitím zeleného čaju a chudnutím nenašli štatisticky významnú spojitosť. Preto je potrebné brať toto tvrdenie s nadhľadom.



10. Zelený čaj vám môže pomôcť k dlhšiemu životu.


Samozrejme, nechceme tvrdiť a ani netvrdíme, že pitie zeleného čaju je liek na nesmrteľnosť.


Avšak, zelený čaj znižuje riziko vzniku mnohých chorôb, vážnych chorôb. Z toho vyplýva, že zelený čaj pomáha žiť dlhšie.


V štúdií zahrňajúcej 40 530 dospelých Japoncov, kt. pili najviac zeleného čaju ( 5 a viac pohárov denne ) bola štatisticky významne menšia pravdepodobnosť, že zomrú počas 11 ročnej periódy:

  • smrť z akýchkoľvek príčin: 23% nižšia pravdepodobnosť u žien, 12% nižšia pravdepodobnosť u mužov
  • smrť zapríčinená srdcovými ochoreniami: 31% nižšia pravdepodobnosť u žien, 22% nižšia pravdepodobnosť u mužov
  • Smrť zapríčinená mŕtvicou: 42% nižšia pravdepodobnosť u žien, 35% nižšia pravdepodobnosť u mužovň


Ďalšia štúdia u 14.001 starších japonských jedincov v staršom veku zistila, že tí, ktorí pil najviac zelený čaj, mali o 76% nmenej úmrtí počas 6-ročného obdobia tvrdania štúdie.



Aby ste sa cítili lepšie, schudli, znižilo riziko chronických ochorení, možno by ste mohli zvážiť či by sa zelený čaj nemal stať pevnou súčasťou vašeho pitného režimu.





Značky: