Zelený čaj - najzdravší nápoj na svete? Časť 1.

Mnohí považujú zelený čaj za najzdravší nápoj na planéte. Je plný antioxidantov a živín, ktoré majú veľmi silný účinok na ľudské telo. Okrem iného pôsobí priaznivo na činnosť mozgu, podporuje chudnutie, znižuje riziko vzniku rakoviny a mnoho ďalších. Toto človek počúva z každej strany.


Poďme sa však spolu pozrieť na benefity, ktoré vyplývajú zo štúdií.


1. Zelený čaj obsahuje bioaktívne zlúčeniny, ktoré zlepšujú zdravie


Je jasné, že zelený čaj je viac ako len akási obyčajná kvapalina.

Mnohé rastlinné zlúčeniny obsiahnuté v čajových lístkoch ostávajú prítomné v čaji aj po jeho uvarení. Z toho vyplýva, že finálny nápoj obsahuje veľké množstvo dôležitých živín.

Zelený čaj je bohatý na polyfenoly ( polyfenoly = tvoria skupinu hlavných antioxidantov, ktoré ochraňujú bunkové membrány a DNA, čím preventívne pôsobia proti vzniku mutácií zapríčiňujúcich rakovinu ), ktoré dokážu bojovať proti rôznym zápalom a rakovine. 

Z celkovej hmotnosti obsahuje zelený čaj približne 30% polyfenolov, vrátane veľkého množstva katechínu EGCG. Ten je 127x účinnejší v boji proti voľným radikálom ako vitamín E, C a beta karotén. EGCG Je jednou z najsilnejších zlúčenin v zelenom čaji. V súčasnosti je na EGCG a jeho prospešné účinky zameraných mnoho výskumov, týkajúcich sa možnosti využívať ho pri liečbe rôznych ochorení. Je dosť možné, že zelený čaj je taký zdraviu prospešný najmä kvôli tomu, že obsahuje túto zlúčeninu.

Katechíny celkovo patria medzi prírodné antioxidanty, ktoré okrem iného, pôsobia preventívne pri poškodzovaní buniek.

Tieto látky môžu redukovať tvorbu voľných radikálov v tele, ochraňovať bunky a molekuly pred poškodením. Pretože ako už vieme, voľné radikály sú známe tým, že zohrávajú úlohu pri starnutí a rôznych chorobách. 

V zelenom čaji je taktiež malé množstvo minerálov, ktoré sú dôležité pre zdravie. 


Z toho vyplýva, že pri výbere zeleného čaju by ste mali siahnuť po čajoch vyššej kvality. Z toho by malo vyplývať šetrnejšie spracovanie, vyššia kvalita čajových listov, kvalitnejšie balenie a šetrnejšia preprava.

Avšak to je len naše odporúčanie. Pri zelenom čaji platí, že aj keď si vyberiete nižšiu kvalitu čaju, výhody stále prevyšujú nad rizikom. 



2. Zlúčeniny v zelenom čaji môžu zlepšovať činnosť mozgu a urobiť vás múdrejším.

 

To, že sa zelený čaj pije namiesto kávy , aby vás udržal na nohách, je známe. Dokáže vás však urobiť aj múdrejším? Štúdie tvrdia, že áno.


Kľúčovou aktívnou zložkou je kofeín, ktorý je známy ako stimulant.

Zelený čaj neobsahuje také veľké množstvo kofeínu ako káva, avšak obsahuje ho dosť na odozvu organizmu. Pričom však nespôsobuje nepríjemné účinky, ktoré sa spájajú s príliš veľkým množstvom kofeínu. 

Kofeín v mozgu blokuje inhibičný neurotransmiter adenozín. Zvyšuje koncentráciu neurotransmiterov ako dopamín a noradrenalín.

Kofeín je jednou z najintenzívnejšie študovaných látok. Výsledky výskumov smerujú väčšinou k jednému výsledku. Kofeín zlepšuje mnohé mozgové funkcie. zlepšuje náladu, podporuje bdelosť, reakčný čas a pamäť.

Avšak, zelený čaj neobsahuje len kofeín. Taktiež obsahuje aminokyselinu L-theanín, ktorá je schopná preskočiť hematoencefalickú bariéru, resp. dokáže sa z krvi vstrebať do mozgu - to dokáže len obmedzené množstvo látok.

L-theanín zvyšuje aktivitu ihibičného neurotransmitera GABA, ktorý má antiúzkostné účinky. Znížená hladina GABA je spojená s Huntingtonovou choreou, súvisí s epilepsiou a pocitom úzkosti čiže anxietou. Taktiež zvyšuje dopamín.

Niektoré štúdie hovoria o tom, že kofeín a L-theanin môžu mať synergický efekt. Kombínácia týchto dvoch látok je obzvlášť silná pri zlepšovaní mozgovej činnosti.

Kombinácia L-theaninu a menšej dávky kofeínu dáva v konečnom dôsledku človeku oveľa jemnejší impulz iného typu ako káva. Mnoho ľudí tvrdí, že pitie zeleného čaju im dáva viac stabilnej energie a cítia sa viac produktívny ako pri pití kávy. 



3. Zelený čaj zvyšuje spaľovanie tukov a zlepšuje fyzickú výkonnosť


Skúste si pozrieť ingrediencie rôznych suplementov na podporu spaľovania tukov. Je veľká pravdepodobnosť, že natrafíte aj na zelený čaj. V kontrolovaných štúdiach sa ukázalo, že zelený čaj zvyšuje spaľovanie tukov a zvyšuje rýchlosť metabolizmu.

V jednej štúdií, na vzorke 10 zdravých mužov, sa ukázalo, že zelený čaj zvýšil spotrebu energie o 4%.  Ďalšia štúdia ukázala, že oxidácia tukov sa zvýšila o 17%, čo naznačuje, že zelený čaj môže selektívne zvyšovať spaľovanie tukov. 

Tento účinok však nie je úplne jednoznačný. Existujú tiež štúdie, ktoré neukazujú žiadne zvýšenie metabolických aktivít. Môžeme teda predpokladať, že tento efekt je individuálny. 

Kofeín sám tiež zvyšuje fyzickú výkonnosť mobilizáciou mastných kyselín z tukového tkaniva tým, že ho používa ako zdroj energie. 

V dvoch samostatných štúdiach sa ukázalo, že kofeín zvyšuje fyzickú výkonnosť o 11% až 12%, v priemere.



4. Antioxidanty v zelenom čaji môžu znížiť riziko vzniku rôznych typov rakoviny.


Je všeobecne známy fakt, že rakovina je spôsobená nekontrolovateľným bujnením buniek. Rakovina je vo svete jednou z najčastejších príčin úmrtí.

Je známe, že oxidačné poškodenie prispieva k vývoju rakoviny a antioxidanty majú obranný účinok. 


Zelený čaj je vynikajúcim zdrojom silných antioxidantov, takže je logické, že môže znižovať riziko vzniku rakoviny.

  • Rakovina prsníka: meta-analýza pozorovacej štúdie zistila, že ženy, ktoré najviac pili zelený čaj mali o 20 až 30% menšie riziko rozvoja rakoviny prsníka - najčastejší typ rakoviny u žien.
  • Rakovina prostaty: jedna štúdia zistila, že muži pijúci zelený čaj mali o 48% menšie riziko rozvoja rakoviny prostaty - najčastejší typ rakoviny u mužov.
  • Karcinóm tráviaceho traktu: analýza 29 štúdií ukazuje, že ľudia ktorí pili zelený čaj, mali až o 42% nižšiu pravdepodobnosť vzniku rakoviny tráviaceho traktu.


Mnohe pozorovacie štúdie ukazujú, že pitie zeleného čaju znižuje pravdepodobnosť rozvoja niekoľkých typov rakoviny. Avšak tu je potrebné dodať, že je potrebných viac vysoko odborných a kvalitných výskumov na potvrdenie týchto účinkov.







Značky: